Rabu, 17 Jun 2009

Peminat kucing

Salam pada semua.Sebenarnye dh lama aku x cite pape kat blog aku nie.So,dr dia kaku gitu aku nk share cite pasal kucing kat korg....

Nampak x gambar kucing aku?Nama dia Orix,alah cm nama watak Yasin cm dlm cite Duyung.Yela,mane tau kan 1 hari nanti Orix bleh ckp 'FUYOH!FUYOH' kayo makcik time tu...hehehe...

Aku nie sebenarnye peminat kucing no 1.Selama aku idup kat dunia nie,aku sentiasa dikelilingngi kucing.Arwah atok aku manusia paling perihatin pd kucing,sampaikan kucing dia mati dia nangis seminggu tau...(mati ank pun dia x cm gitu)

Key,berbalik pd cite aku td.Aku dh bela termasuk si Orix nie dh 8 ekor semuanye.Yg 1st namenye Debu,kucing jantan.(aku memang x suke kucing betina,coz I'm a woman).Bulu Debu cantik warna kelabu,tu yg namenye Debu.Debu mati kena langgar kat simpang depan rumah aku.Peh,sedih gile aku masa tu.Masa tu arwah mak pun ada lg.Masa tu pun I'm still single wey... (Sorry,gambar Debu pun xde...)

Yg ke 2,namenye Chiko.Kucing kampung mix ngan Parsi,tang ekor dia jerk kembang.Chiko nie lain mcm skit,pukul 2 ke 3 pg dia nk mkn x bangun dia kencing atas tilam...adus,ambk ko.Lg 1 Chiko mesti nk tido kat tengah2,muka mesti ngadap aku.Sian Zali masa tu,yelah kira still hangat pengantin baru....Si Chiko nie mesti cilok tido kat tengah2.Chiko hilang cmtu aje,ngajuk agknye...coz lepas bersalinkan Haikal,aku dh wat derk je kat si Chiko.Sedih sgt...nasib baik aku x meroyan dlm pantang.


Yg ke 3,namenye Chiki aka Bird.Chiki nie kucing datang.Kucing jantan gak baka kucing kampung je.Chiki nie kena buang dgn org kat kilang dpn rumah aku.Disebabkan aku nie pun lebih kurang arwah atok aku,perihatin sgt kat kucing hari2 aku hantar mkn kat Si Chiki nie.At last,Chiki ikut aku blk dan terus bermaustautin kat gumah aku.Chiki la kucing yg paling lama aku bela.Sampai la nie pun Chiki masih ada tau.Dh dekat 6thn aku bela Chiki...Panjangkan umur Chiki?Mintak2 Tuhan panjangkan lg umur Chiki aku nie.Chiki nie bgs tau,berape byk pun kucing aku bwk blk untuk bela Chiki langsung x ksh.Yela,selalu org kata kucing jantan x suke klu ada kucing lain dtg kat rmh ke....Ye x?aku pun xtau la betul ke x,coz tu kata org je kan...Chiki nie pun phm bahasa tau.Klu aku ckp kat Chiki,jgn kencing dlm rmh g kencing kat rmh dpn (rmh makcik aku).Chiki akan g sana bile dia nk kencing...huhuhu....selalu makcik aku bising kat aku.Lg 1 Chiki phm bile aku ckp kat Chiki,mlm nie tido kat rmh ayah keje mlm.Mlm tu Chiki xkan kuar dr rmh la jwbnye untk jaga aku...hehehe...bestkan kucing aku nie,educated gile sbb Chiki nie pandai dgr ckp aku...

Yg ke 4,namenye Showme.(sorry xde lak gambar dia).Org bg aku,kucing betina baka siam.Nama Showme coz Showme nie suka meleset..(tu yg aku x minat kucing betina).Aku bela Showme x lama,asyik kejenye nk beranak je.Zali dh naik menyampah,dia g buang kat pasar ikan BP.Sedih jgk la aku masa tu,siap bwkkan bekal makan..hehehe...(perihatin kan aku?).













Yg ke 5,namenye Shinbey.Shinbey nie org yg jg ank aku bg,tu pun sebln jgk aku mengecek kat dia.Nama nie Haikal yg letak pasal dlm kertun Ninja Boy.Korang tau x kartun tu?Watak Shinbey nie,sorg bdk yg pemalas pastu selalu hingus dia meleleh time kat sekolah.Gemuks dan pendek...hmmm...kelakar klu ingatkan kartun tu.Shinbey nie baka sama dgn Orix,warna pun itam jgk.Cuma Shinbey ada skit colour putih kat dgn tut dia.Manja sgt,klu tido muka mesti nk sorok.X kiralah bwh ketiak sape2 yg dia dpt menyelit....Shinbey lg wat hati aku terharu....Jom layan jap cite yg betol2 menyayat hati...huhuhu...

Seperti biasa,hari2 Shinbey mintak kuar untuk buang air.Hari tu 07hb April 2008 Shinbey nk kuar untuk melepaskan hajat,aku bg jela Shinbey kuar.Biasanye bile aku panggil Shinbey blk,laju je blk.Tp ptg tu aku panggil Shinbey xnk blk.Shinbey tengokkan muka aku dr jauh je.Kebetulan hr tu jgk,Zali ajak aku g C4 cari brg.Aku biar jela Shinbey kat luar.Blk dr C4,aku panggil lg.Langsung x nampak btg hidung sampai tengah mlm pun x blk2 lg...Semalaman aku ngan Zali x cukup tido cr Shinbey.Aku bkn ape Shinbey cantik,takut kena curi org.Pagi2 aku dh bangun,bukak pintu panggil Shinbey.Xde jgk...Mata aku time tu xyah ckp lah dh bergenang je air mata.Bila matahari dh naik,aku kuar lg dr jauh aku dh nampak benda warna hitam kat kilang depan rumah aku.Instint aku kuat katakan benda tu Shinbey.Aku suruh Zali g tengok,memang tepat jangkaan aku memang sah Shinbey.Aku ape lg meraung la sekuat hati bile Zali bwk Shinbey....dh kaku,sian sgt...aku tengok muka Shinbey.Badan Shinbey cedera parah kene langgar.Aku pegang kepala Shinbey,aku usap ekor Shinbey.Masa tu dh xde sape dpt tenangkan kau,aku menangis je sampai la Zali siap tanam Shinbey......tarikh yg aku x dpt lupakan 08hb April 2008......












Seharian tu aku menangis je,peh memang emo betul aku masa tu.X tau kenapa aku rasa Shinbey special sgt......Ptg tu agknye Zali dh x tahan tengok aku duk temenung,menangis lg dia bwk aku g rmh Mak Yah.Rmh tuan Orix yg sebenar.Ptg tu juga bagai ada cahaya semula dlm hidup kami sekeluarga bila Mak Yah kata...'haa...ko g la tengok kat belakang tu,hidup lg ke x ank kucing aku tu.Mak dia bkn tau jg ank pun...'Aku pun apalg berlari ke belakang rmh dia,kat kandang kucing dia.'Ya Allah,kiut nye kucing tu'.Dan Dia gantikan untk aku hitam juga......Dia la Orix...




Bermula dari hari tu jugalah bermula episod Orix......






Orix nie takut sgt dgn org....Mula-mula aku ikut kan aje,Orix xnk mkn,xnk minum susu...eeeiii...geram sgt masa tu.Sampai aku dh givup nk bela Orix,sampai aku ckp kat Zali hantar je Orix blk rumah tuan Orix....2 minggu baru Orix nak ngan aku tau.Aku bg Orix makan secukupnye,aku mandikan Orix (mula2 dulu la,skarang nie x berani nk mandikan).Sekarang nie dh manja sangat dgn kita org.Kuat gile lak tu napsu mkn si Orix nie.Bygkan seminggu 1.5kg.Sebungkus harga Wiskas RM13.90,maunye Orix mkn lebih dr harga beras kita org ank berank mkn untuk sebln.Orix nie pun kira unik jgk la,bulu Orix semua hitam sampaikan dlm mulut Orix pun hitam gak.Aku syg Orix dh mcm syg ank.Sampai Zali ckp bile masa pulak awak beranakkan kucing..hehehe...
Aku bahasa kan diri aku-Mak,Zali-Ayah dan Haikal-Abang.Kelakarkan?dh mcm org x siuman..Punyelah fanatik aku kat kucing...hmmm....
Sekarang Orix dh setahun 6 bln,berat Orix pun dh 6kg.Hari tu ada dpt gak hadiah dr Wiskas masa masuk contest.Orix nie aku kurung dlm rmh je,coz serik siut klu2 terjd lg perkara yg x diingini.












Untuk kisah kucing seterusnye,aku br dpt bela 3 ekor kucing cm baka Orix gak.Semua sekali kucing aku yg pernah bela dh 8 ekor kesemuanye.Si kecil-kecil nie adik Orix.Kck lg,br 3 bln.Nama pun x bg lg sbb bulu depa nie tiga-tiga sama colour.Warna kelabu semuanye....Penat tau bela kucing kck nie,cm bela bdk kck.Susah nk sesuaikan depa dgn kite.Nanti aku akn updatekan kisah bebdk 3 nie sepanjang aku bela depa...





















Bkn nk ckp apelah,aku rasa puas bile tengok kucing-kucing nie sihat.Cm kita bela ank kita jgk kan,puas tengok dia org membesar dlm keadaan yg sempurna.Tp,untk pengetahuan korang jgk aku x pernah bwk kucing-kucing aku nie g klinik cm org lain bela kucing tau.Sebab,sepanjang aku bela kucing-kucing nie depa x pernah sakit teruk.Setakat demam ngan mencirit tu aku cume bg mkn Cortal ngan ubat sakit perut yg aku beli dr Farmasi.X pernah plk memudaratkan.Bkn ape,bab bwk g klinik nie aku kedekut skit nk kuarkan duit...hehehe....

Aku nie memang sentisif klu tengok kucing kurus kering x ckp mkn,tak leh tengok kucing mati kena langgar.Peh,hati aku mesti cair gile punye.Pernah 1 ketika aku terbaca kat akhbar org bunuh kucing ngan kejam.Korang bygkan ade ke patut dia gantung kucing tu hidup-hidup,dia tembak kucing-kucing x berdosa nie.Cube la korang bayangkan azabnye.Aku siap menangis sambil mengutuk-ngutuk perbuatan kejam dia org tu.Minta-mintak la Allah bg balasan kat dia org tu....

Ape yg buat aku suke sgt kat kucing sebab kucing nie kekadang mcm phm bile kita berckp ngan dia.X caye?korang cube la.Bile aku marah kucing tu akan buat muke kesian.Bile aku nangis,kucing aku akan duduk dpn aku sambil tengok muke aku.Kekadang aku rasa kucing aku cm nk tanye kat aku apasal aku nangis.Bile dgr je bunyi motor atau kete kite org,kucing aku akan tunggu kat dpn pintu.Klu aku panggil je,laju je akan dtg.Kucing memang binatang yg unik,leh jd kawan cume x leh berckp je...huhuhu....
Pada aku la kan,memang best bela dan syg kucing nie.Kucing nie kekadang pun mengajar kita menjd org yg sabar.Mengajar kita menghargai ciptaan Allah dan semoga kita mendapat syafaat Nabi Mohammad SAW kerana Baginda amat menyayangi kucing.Moga-moga jgk kucing-kucing nie akan mendoakan aku di dunia dan akhirat.

So,pada sesipa yg seblm nie x suke kucing cube-cubelah dekati makluk Allah yg 1 nie.Kucing jgk ada keistimewaannye.....

Inilah dia makanan yg dimakan oleh kucing-kucing kesayangan aku.Dari mula-mula aku menceburkan diri membela kucing.....Xpelah,aku tolong promote produk makanan kucing kat blog aku nie.Wiskas memang bagus,bulu kucing jd sihat.Kilat dan lebat.Pastu rasanye sebab kucing-kucing aku makan Wiskas nie la kucing-kucing aku sentiasa sihat dan cergas....



Nie lg satu produk Wiskas yg aku gunakan untuk kucing-kucing kesayangan aku...Klu yg td tu makanan kering,yg nie makanan basah.Disebabkan hendak berjimat,aku gaulkan makanan nie dgn nasi.

hmmm...aku tengok kucing-kucing aku suka je walaupun makanannye dicampur dgn nasi...


Nie tempat makanan kucing-kucing aku.Kena sentiasa penuh coz aku bekerja kang ada yg mati x cukup makan..huhuhu....


Atok aku selalu pesan,bela kucing kena bg makan secukupnye,kena bg minum air yg dimasak.Sayang dia macam keluarga kita.Dan sentiasa jaga kebersihan.......

2 ulasan:

mrswowwee berkata...

teringat my late FRODO...mati sbb sakit yg berpunca dari xcden.. :((

UrutUratMelayu berkata...

salam.. sapa minat nak bela kucing boleh sms saya zaman 017-2670368,,, kat rumah ada banyak kucing mata biru untuk di beri percuma pada yg berminat..