Jumaat, 9 Oktober 2009

Kat mana silap nye????

"YA ALLAH KAU PERMUDAHKAN LAH URUSAN KU DI DUNIA DAN DI AKHIRAT....."

Itulah doa aku setiap kali selepas solat.Bukan aku tak redha dgn Qada' dan Qadar,tapi di kebelakangan nie aku cam tak tahu kat mana silapnye aku.Ya Allah sesungguhnye dugaan Mu ini dtg bertimpa-timpa.Memang benar setiap yg berlaku itu pasti ada hikmah disebaliknye.

Kat sini aku cuma nak meluahkan perasaan aku.Kepada kekwn yg baca entry aku kali nie,jgn sesekali tersalah anggap pada aku cuma sama-samalah kongsi perasaan aku kali nie...

Apa yg bermain kat kepala otak aku lately nie "KAT MANA SILAP NYE AKU??...KAT MANA SILAP NYE AKU??....KAT MANA SILAP NYE AKU??".Sampai aku berdoa pada Allah,tolong la tunjukkan kat mana silap nye aku....Sepanjang tahun nie macam-macam dugaan yg aku terima.Memang la dugaan nye x la sehebat mana,tapi bertimpa-timpa.

Mula-mula aku kena tipu dgn kawan baik aku,pinjam duit sampai la nie pun xnak bayar.Pastu wat aku musuh dia...hmmm...entah la wlupun xla byk mana kerana duit punye pasal bleh jd musuh.Laki aku suruh HALALKAN je.Aku xla kisah nk HALALLLL kan,tapi yg wat aku sedih sgt aku hilang kwn.Aku xtau kenapa selama hari nie klu aku wat baik dgn org mcm mana pun,1 hari mesti ada yg ambk kesempatan,mesti ada yg akn kenakan aku....Itu mula-mula awal tahun hari tu.

Kes ke 2,kete lama aku.Masa tradein 'kawan' aku jgk yg tolong tu kata bg org sambung byr dulu...beria-ia dia kata org tu janji byr betul.....Sampai 1 masa bank call aku,"Puan,kereta puan dh 3 masuk 4 bln x byr.Surat tarik dh kluar,keretanye sekarang kat mana?Klu x settlekan nama Puan akan di senarai hitamkan".Ya Allah,masa tu aku dh xtau nk kata apa.Kawan aku tu pun aku percaya sgt kat dia.......napelah dia sanggup wat aku cam nie.Akhirnye aku terpaksa berkeras,aku ckp kat dia aku nak wat report polis.Nasib baik la bleh settle.Aku cakap kat dia....."sampai hati kau wat aku macam nie????kau diantara org yg aku percaya selama nie tau".Aku x anggap dia musuh,sampai sekarang aku still call dia,tapi dia yg mcm malu sendiri.Apepun kita org msh berkawan.....

Kes ke 3,kerana salah paham dlm adik beradik.Yg sorang cakap cam nie,yg lg sorg ckp camnie......yg aku nie pulak jd org tengah.Pastu punyela lurus bendul pegi cite blk ape yg dia org ckp.Last2 aku plak yg disalahkan......Memang pening masa tu,sampai aku menangis,salah ke aku cakap benda yg benar.....nasib baik la adik beradik kan???Air dicincang xkan putus....kat sini sekali lg aku nak mintak maaf bebyk kat Abah,Along,Angah,Kakak dan Adik....Maafkan Achik ye klu Achik yg salah.Wlupun kita x bermusuh,tapi mesti ada yg tercalit luka kan????.Sekali lg Achik minta maaf ye....

Kes ke 4,adalah sorg hamba Allah nie,dulu aku baikkkk sgttttt dgn dia.Pastu bila dia wat hal dgn family aku jdlah musuh.Itu aku x kisah la,aku pun dh maafkan dia.Aku xnak berdendam dgn org,sok mati susahkan....Dah lama aku x ambk tau hal dia dan xnak tau pun pasal dia...tup...tup...tup...bleh la dia buruk-burukkan aku.Dia ckp kat org aku cemburukan dia,aku jelous dgn kehidupan dia sekarang,aku nk mintak maaf kat dia tapi dia x layan,aku muka xtau malu terhegeh-hegeh dgn family dia,aku jelous laki dia keje kerajaan ngan laki dia leh pakai kete .....,masa aku accident hari tu,dia padankan muka aku.Semua cite nie dia ckp kat org yg agk baik ngan aku.Org yg sampaikan tu pun bkn la nk burukkan lg keadaan,cume dia kesian kat aku....Peh,memang tension betolla dgn kes dia nie.Utk dia,manelah tau dia baca blog aku nie kan...ntah masa bile la aku mintak maaf kat ko???....sorrylah yerk..(cuma dlm hati aku memang xde dendam langsung dgn ko dan family ko),masa bile aku terhegeh-hegeh ngan family ko????rasenye korng sekeluarga yg xtau malu mengendeng kat family aku...BETOL X????Klu setakat laki ko keje kerajaan gaji dia suku dr gaji laki aku yg keje swasta,pehal aku nk jelous....(maaf ye,aku tau laki ko keje setakat mane?aku ada member kamcing kat tmpt laki ko keje tu.Kang aku sebut kat sini laki ko keje sebgi ape malu plk ko)...lg 1,pasal laki ko pakai kete .....Sorry la aku nk jelous,pada aku besok mati nk uruskan mayat dlm kete ke???dlm kepala hotak aku dr aku bazir duit beli kete baik aku beli rumah LAGIIII..........Maaf ye kekwn,teremosianal lak.
Key,sambung kes aku tadi....

Kes ke 5,aku keguguran lg masa bln April haritu.Memang sedih sgttttt......tp kami redha.
"USAHA TANGGA KEJAYAAN KAN?"

Kes ke 6,belum hilang sedih aku keguguran.Aku kemalangan jalanraya plk....2 bln duk rmh,pastu company aku xnak byr gaji.Memang tension sgt la masa tu,cam nk berenti keje je rasenye.

Kes ke 7,masa raya haritu.hmmm...entah mcm mane la laki aku parking kete,abg ipar aku terlanggar bahagian depan.Masa tu memang aku x salahkan abg ipar aku,Zali yg parking merata.Masa tu nasib baik akak aku byr.Tension la jgk,kete baru pakai setahun....

Kes ke 8....entah macam mana masa aku blk beraya,aku accident lg.Berlanggar berdepan dgn kete org.Teruk la jgk kete aku,dhla Cina tu x ngaku slh.Member aku suruh settle tepi je,kopak la duit aku lg.....

Kes ke 9,entah kenapa la aku careless sesgt kad bank hilang pun x perasan.Kena bising la dgn laki aku,nasib baik xde pengeluaran dibuat masa kad tu hilang.....

Kes ke 10,orang yg jaga Haikal tetiba je dh xnak jaga lg.Alasan nye,dia dh x berapa sihat....key,mari aku cite sikit pasal org yg jaga Haikal....Pada aku dia ngan laki dia baikkkk....sgt.Serius aku ckp nie,memang baik.Cume masalahnye sekarang ank perempuan dia suka hasut dia.Aku bkn nk tuduh ank dia ye,tapi nie pengakuan dia sendiri.Dia jaga ank aku lama,dh dekat 4 tahun.Aku dh anggap dia cam family aku sendiri.Setiap kali raya,aku belikan baju,aku selalu hantar makan sedap2 kat rumah dia,bwk anak2 yg kecik berjalan-jalan,klu aku atau Zali dpt bonus mesti kita org bg dia extra....,anak perempuan dia kawin aku bg dia byk la jgk salam keruk,belikan mcm2 lg utk persediaan majlis....bukan aku nk mengungkit,tapi nie yg aku kesalkan....

Rasanye aku tau punca dia xnak jaga anak aku.Masa aku naik keje lepas accident hari tu,dia jg ank cuma 6 hari.Then,aku byr dia separuh je dr gaji bulan yg aku bg kat dia.Pastu masa nak raya hari tu,Haikal asyik nk tido kat rmh dia...bkn aku suruh pun,dia jgk ckp x kisah.Haritu,Haikal main api dgn ank-ank dia jgk....terbakar tilam dia.Aku nk ganti,dia kata xyah sebab tilam dh buruk.Dia ngadu kat aku lg,Haikal pecahkan pinggan dia sedozen.Aku ganti blk sedozen...bkn berkira,tapi sebagai ibu aku marah ank aku.Pun bkn dpn dia.Haikal bgtau dia pecahkan cuma sebiji je...bak kata makcik ngan semua kekwn aku.."xkan bdk nk menipu"...xpela aku halalkan dunia akhirat.Aku rasa bila semua taktik x jln,dia bgtau Haikal "klu ibu byr x cukup,mak dh xnak jaga Haikal lg".Aku tanya dia blk..."kak,pernah ke saya bayar x cukup??4 tahun akak jaga dia,bln lepas tu bukan saya xleh lebih kurang,tapi 6 hari je akak jaga Haikal.Saya rasa lebih dari cukup saya bg akak separuh dari biasanye".Dan besok nye,dia suruh anak dia SMS aku ckp dh xnak jaga Haikal lg.......

Serius aku bgtau kat korang ye,aku menangis tau lepas dpt msj dari ank dia tu....lama aku termenung...aku cari kat mana silapnye aku....selama nie aku cukup-cukup baik dgn dia,cukup-cukup jaga hati dia.Dulu masa dia susah,ank dia belum kawin dia selalu pinjam duit kat aku.Aku x pernah berkira dgn dia...macam-macam cara aku buat nak jaga hati dia.Sampai aku terfikir,agaknye Haikal nakallll sesgttt la.....dan mcm-mcm lg la bermain kat kepala hotak aku....tapi Tuhan Maha Kuasa,finally dia bgtau kat org...anak dia x kasi jaga anak aku lg,anak dia dh kawin leh tolong mak ngan bapak dia,dia dh belikan mesin air tebu untuk mak ngan bapak dia berniaga.....hmmmm....xpelah aku Redha......

Musibah yg menimpa aku dlm taun nie mengajar aku untuk muhasabah diri .Wlupun kecil,tapi mengusutkan jgk kepala hotak aku nie..........,bertimpa-timpa pulak tu ujiannye.Sampai ada kekwn aku yg suruh aku g mintak air tolak bala....Berikhtiar-ikhtiar jgk yg penting semua tu datang dari ALLAH.Mungkin ada hikmah disebalik semua yg berlaku.Mungkin Tuhan nak aku lebih dekatkan diri kepada NYA...Aku Redha dan Pasrah dengan ketentuan ini....cume yg aku ingin tau sekarang nie..."KAT MANA SILAPNYE???"

2 ulasan:

six_6pm berkata...

salam,,

pada pendapat akulah yg tak seberapa,
silapnya tak ada dimana2,
semuanya dugaan n cubaan semata2,
ambik positif,
1) katakan pasal eksiden, syukur bhgn depan jer kena langgar, klu bhgn enjin yg kena langgar@ mana2 yg ptg, kan lbh teruk. kan kan kan
2) pasal amah, syukurlah amah tu berenti dgn cara baik, klu dia kidnep anak ngko ke, klu dia curik brg rumah ke, tak ke naya tu.
3) Pasal kwn pulak, syukurlah dah tau perangai diorang, camana klu dia rampas suami ngko plk, lg terok..kan kan kan..

n so on

moral of the story : makin banyak Tuhan menguji anda, makin sayang Dia kepadamu..tak gitu maknya haikal...hehehe

zalyeaclik berkata...

Key,thanks for your advised....
Yap,hopefully there's something will be happen after this....a good news:)