Khamis, 1 Oktober 2009

Suka duka Hari Raya tahun nie...



Salam pada semua....

Rasa nye semua pun masih lg di mood Hari Raya kan????...
Entah kenapalah agknye mood malas aku dtg time musim raya nie.Dari start pg raya sampai la nie pun xtau kenapa malas sgt dlm segala hal.Rasanye beraya rmh sedaramara pun x complete lg,nie kan pulak rmh kekwn.Kepada kekwn yg bukak blog aku nie,harap korg phm la ye kenapa aku x sampai2 lg rmh korg.

Jom la aku story mory kat korang aktiviti aku sepanjang dh 12 hari berhari raya....

Sehari seblm raya,kat entry aku seblm nie aku dh citekan yg aku kene keje.Tengahari blk halfday terus drive blk kampung Zali kat Tangkak.Masyaallah masa hari tu serius aku bgtau korg ntah camner la aku bwk kete.Biasanye perjalanan mkn masa 1 jam setengah,tp aku bwk 1 jam je aku dah tercongok kat rmh MIL aku.Dh la masa drive tu mata aku mengantuks gile...pehhh...klu ingat2 kan memang bahaya betul aku drive time tu...Dah la si Haikal ntah ape mimpi sepanjang perjalanan dia duk membuta dan biarkan je ibu dia drive sesorg.Selalu dia berborak sepanjang perjalanan....

Alhamdulillah kami 2 beranak selamat sampai.
Aku ngan Haikal sampai sana kul 2.Sampai je aku g cr MIL ngan FIL aku,laki aku ntah kemane ntah.Malas nk pikir,dh mengantoks gile la.Tengah aku terkeseng-keseng cr port nk tido,laki aku terpacak kat dpn aku.Ape yg aku ingat aku salam dia pastu ape yg dia tanye @ ckp kat aku memang x fokus langsung.Sedar2 jam dh kul 4ptg.....Memang dugaan betul hari akhir puasa tu...

Mlm raya xde aktiviti menarik,aku mengadap TV jela.Ntah la,tahun nie aku jd anak hantu la plk langsung xde menolong MIL.Tolong touchup sikit2 je rmh dia.Pehhh....memang tahap malas melampau betol la.Nasib baik MIL aku x bunyi...hehehe....

1 hari di hari raya...(ceh,cam lagu M.Nasir la plk).Pagi tu aku rajin la jgk,tolong byk benda kat dapur..maklumlah nk bodek bgtau kat MIL aku nk blk BP lepas Zohor....eheheh...

Lepas Zali blk sembahyang raya kat masjid,kite org mkn dulu...Then dh kenyang perut barulah ada bersembang-sembang ngan adik beradik dia yg lain dan bermaaf-maafan....Pastu kita org g rmh Abg dia yg kat seblh rmh MIL aku,then g rmh sedara dia kat sebelah rmh MIL jgk.Pas Zohor,aku yg dr pg dh packing-packing brg terus suruh laki aku berkemas....Kul 2 bertolak,sempat la singgah jap rmh Kak Long ngan Ngah dia kat kawasan kampung tu jgk.....

Zali ngan adik dia Daus....Same kan muke dia org??

Haikal kesayangan ibu dan ayah....
Dgn sepupu Ipin


Kakak ipar Zali....(biras aku lee)
Bersama anak-anak saudara...hmm...dia org nie smua nye lbh bsr bdn nye dr aku..hehehe...

Berangan je masing-masing ehhh...
Sampai rmh kat BP dlm kul 5 lbh...seronok bkn main lg aku bile jumpa family sebelah aku...hehehe....Rindunye kat Arshad....



Bermulalah episod bermalas-malasan tahap melampau aku...

Raya kedua......X kemana-mana....tido..makan...tido...makan....hehehe...(kubur mak pun x g hari raya kedua tu)

Ayah temankan Haikal main bungapi...

Raya ketiga......Terpaksa gagahkan diri yg tengah malas tu,buat-buat rajin sebab ptg ada marhaban.Tu pun aku arahkan jela maid Angah menolong aku itu dan ini.Ptg baru la ada hati nk g beraya rmh cousin aku yg kat belakang rmh aku je dan g rmh MIL Hajar sepupu aku yg kawin ngan kira sedara kita org jgk la...Mlm g rmh bapak sepupu aku ngan rmh family Hajar.

Haikal nk ikut ayah g marhaban...hensemnye ank ibu.
Marhaban ya marhaban.....Tengok cam skit je orgnye.Sebenarnye ramai,tp aku kuar ambk gambar bile ramai dh kuar.Segan lak nk interframe masa org ngah ramai...
Ntah apelah si Bangah (laki Hajar) ngan angah borakkan tu...Yg si Haikal ngan Arshad menyibuk nk cilok gak
Sesampai kat rmh Makcik Ojah...Tmn Soga (rmh family Hajar)
En Zali mlm tu nape ntah,cm xde mood jerk...nyampah
Haikal,Mira dan Ilyasak...depa nie 2 pupu.
Nie sepupu aku agk rapat la...Juli ngan Kak Noor.Yg tepi baju pink tu ank Kak Noor-Yati,yg dpn baju pink belang tu ank Juli-Tasha.

Raya ke empat.....Pagi aku g rmh family Mala kat Senggarang,g melawat bapak dia yg still sakit.Blk dr rmh Mala,tahap kemalasan dtg lagi tanpa segan silu....tido...makan...tido....eheheh...(sampai Zali sound nie cuti raya patutnye g beraya nie duk besarkan bdn yg dh tersedia besar).Mlm sepupu-sepupu aku ajk g rmh Pakusu aku kat Pt.Raja.Tu pun dh kene ketok dan kutok byk kali,barulah aku pergi dgn kemalasannye...

Raya kelima.....Jiran belakang rmh aku kembali ke rahmatullah....sedih la jgk coz kita org kira baik dgn family dia....Al-Fatihah untuk Arwah Pak Leman

Pada hari yg sama,nie kire story best la yerk.Ank sepupu aku yg kat belakang rmh aku bertunang.Punyelah teruk nye aku ngan akak aku,kita org g sana pun pihak lelaki dh sampai....Dah la tu,dh sbuk2 bergambar mkn pastu terus blk.Memang xde mood la raya nk majlis tunang2 atau kawin2 nie.Ptg ank sepupu aku yg kat Melaka sbuk ajk aku g meronggeng kat BP Mall ngan Cr4.....Blk ptg dh lepak ape lg membutaaa...la...
Along (Norlily Syarina)....dia nie pangkat anak sepupu dgn kita org.Manis kan?
Angah bergambar kenangan dgn Along
Hajar....
Comel tullah org kat sebelah Along tu...hehehe...perasan!!
Angah,Hajar,aku,Nabil dan Along....sesekali berjumpa gamat dibuatnye...
Along Ila...(anak kak Noor yg tua),Pak Din dan Alif (adik Along yg bertunang)...sian dia org ngah basuh pingan mangkuk.
Hantaran dari pihak perempuan...
Dari pihak lelaki pula....
Arsyad makan dgn Baba ye....mama ko asyik duk bergebang je..
Raya keenam....dh start keje.Bile dh keje nie ampun dn maaf la aku nk g beraya tiap2 hari.Klu mood aku baik barulah bergerak.

Ahad haritu adalah jgk g beraya rmh officemate aku,rmh Cik Puan Mala dan 2,3 buah rmh sedaramara.1 hari berapa sgt la rmh yg dpt kan...Zali pulak sekarang nie schedule keje dia x tentu.Time aku cuti dia keje,aku keje dia cuti.Mlm klu dia keje siang blk dh kul 11,klu keje mlm kul 9 dh g keje....hmm...jawabnye memang byk la rmh yg aku x g thn nie.

Ada story yg x best aku nk habak kat korang jgk nie.Hari Isnin haritu bersamaan raya kesembilan,aku bwk Haikal g beraya rmh kwn aku kat Pt.Hj Sidek Jln Kluang.Punyelah malas aku nk ikut jln besar,aku ikutla jln pintas.Jln pintas tu leh tembus kire dekat2 la dgn rmh aku.Masa ikut jln dlm tu sekali lg aku accident....huhuhu.....sedih sgt...(tahun nie ntah kenape la yerk dgn nasib aku????).Nasib baik la aku ngan Haikal xde pape.Dan disebabkan xnk panjangkan cerita dan menjimatkan masa,kopak la lg duit aku RM500....haiii...nasib2.

Ahad nie pulak bebdk office aku nk dtg beraya,so kene la aku rajin kan diri kedapur......

Menu untuk menjamu dia org...........ketupat,rendang daging,ayam kari,sambal kacang dan lodeh...cm sdp jekan.....key korang tunggu jela aku upload gambarnye...(klu kerajinan aku ada la ye.hehehe)

Key la...apepun Selamat Berhari Raya Pada Semua Kekawan...

2 ulasan:

3740Journal berkata...

sakan ko beraya eh? haiqal dpt byk duit raye tak?

zalyeaclik berkata...

Sakan ke bendenye.Ntah kenape raya taun nie aku malas beraya la.Duit raya tu Alhamudulillah byk la jgk,tu pun dia dh pakai wat beli kete control.Airyll mesti lg byk dpt collection wuit raya kan?